באביב 2008 נחתנו במסוק בכפר קטן בצפון גרינלנד שם חיכו לנו 2 קיאקים ששימשו אותנו למסע בממלכת הקרחונים והאסקימואים.

המסע ערך כחודש ימים על פני מאות קלומטרים. הבלוג מתאר את הרקע וההכנות ליציאה למסע, מספר על גרינלנד והאזור הארקטי, על האסקימואים, ועל עולם הקיאקים.

אלן ברוק וקובי שדה


חוקי הדרך: "עושה דרכו במים"

אנחנו כקיאקיסטים חייבים לשתף את המים שסביבנו עם כלי שייט רבים אחרים ולעיתים קרובות אנו מוצאים את עצמנו בכניסות ויציאות ממרינות ונמלים ובתוך נתיבי שייט.
משנה לשנה יותר כלי שייט הומים מסביבנו מיאכטת מפוארות של בעלי בנקים ועד לגלשנים וקייטים. לא פעם אנחנו מוצאים את עצמנו מול כלי שייט הדוהר לעברנו ותוהים האם הוא בכלל רואה אותנו ומה לכל הרוחות עלינו לעשות.
במאמר הזה אנסה לתאר את חוקי הדרך העיקריים שבים ובמיוחד אלו הרלוונטים לנו שוכני הקיאקים.


ההיסטוריה של הימאות ארוכה כימי ההיסטוריה האנושית כולה וככל שגדלו והתרבו כלי השייט וככל שהם הפכו למהירים ויעילים יותר כך גדל הצורך בחוקים ותקנות שיסדירו את תנועת כלי השייט בים. חוקי הדרך בים התפתחו במהלך שנים רבות וכיום ההסכמה עליהם היא בינלאומית ומעוגנת בחוק. חוקי הדרך חלים על כל כלי השייט ממכליות הדלק הענקיות ועד אלינו לקיאקים. החוקים מתייחסים להיבטים שונים בתנועת כלי השייט בים כמו אורות לילה, דגלים, צפירות ואותות אך קודם כל, כמו בכביש, קובעים חוקי הדרך את מתן זכות הקדימה.

קורס התנגשות
לפני שנבחן את השאלה למי זכות הקדימה ומה לעשות ננסה קודם כל להגדיר מתי יש צורך לפנות דרך.
המצב בו שני כלי שייט מתקרבים זה לזה באופן כזה שבמידה והאחד לא יפנה דרך לשני הם עלולים להתנגש הוא מצב הקרוי "קורס התנגשות"
ההגדרה הפורמלית אך גם המעשית לקורס התנגשות הוא "כאשר הכיוון אל כלי השייט כמעט ואינו משתנה אך המרחק הולך וקטן". בניגוד לכביש אין בים כבישים ונתיבים כך שכלי שייט המופיע לכאורה כמעט במקביל אלייך עשוי להיות בקורס התנגשות במידה ואתה שם לב שהכיוון ממך אליו אינו משתנה אך המרחק הולך וקטן, כך שאם תמשיכו כל אחד בדרכו בסופו של דבר תתנגשו.
לא תמיד קל להבין מהו הכיון של כלי השייט, הים גלי, אתה על הקיאק מתנדנד והספינה שממולך מזגזגת. בכדי להבין האם אתה קורס התנגדות עם כלי השייט שמלפנייך, שמור על קורס קבוע ושים לב האם הזוית בינן ובינו נשארת קבועה והא המרחק בינכם מצטמצם. למשל כלי השייט נותר בשעה "2" שלך (שעה "12" היא החרטום) אך הוא הולך ומתקרב.

כיצד לפנות את הדרך
ואם החלטנו לפנות דרך איך עושים זאת ?: הכלל אומר שאם אתה מפנה דרך עלייך לעשות זאת באופן ברור שאינו משתמע לשתי פנים. לכן כשאנחנו הקיאקיסטים נרצה להראות לספינה מסויימת שאנו מפנים לה דרך עליינו לפנות ימינה או שמאלה באופן חד וברור (אפילו 90 מעלות), אבל באופן כזה שנוכל המשיך ולשמור על קשר עין עם כלי השייט. לכן אני ממליץ לעולם לא לסובב את הגב לכלי שייט המתקרב אלינו גם אם אנו ממהרים להתרחק ממנו.
הכלל הזה נכון גם אם החלטנו שזכות הקדימה היא שלנו ועל כלי השייט שמולנו לפנות לנו את הדרך, במקרה זה עליינו להמשיך ולשמור על קורס ומהירות אחידים ולא לבלבל את הספינה המנסה לפנות לנו את הדרך.

אז מי מפנה למי ?
נבחן את הכללים העיקריים לפנוי הדרך בים:
הכלל הראשון אומר שכלי שייט יפנה את דרכו לטובת כל שייט שאינו בדרך
כלומר כלי שייט יפנה את דרכו לכלי שייט שעוגן או שנמצא על שירטון, סתם עצירה למנוחה אינה נחשבת לעגינה ולכן גם אם אנו נחים, נמצאים במצב עצירה או מתאמנים בגילגולים עלינו להרים את המשוטים ולהתחיל לחתור במידה ואנו צריכים לפנות את הדרך לסירה אחרת.

כמובן שקיימים כלי שייט בים המצויים במצב של עצירה בים עקב עבודה וגם אז כדאי להתרחק מהם כמו למשל ספינה העוסקת בדייג או סירת צוללים.
סירת צוללים מסמנת עצמה עיי הנפת דגל משונץ כחול ולבן. החוק מורה להתרחק ממנה כ 200 מטר לפחות וגם אנחנו הקיאקיסטים חייבים בזהירות רבה : כבר קרה שצולל עלה לפני המים ממש מול חרטומו של קיאק מהיר.

הכלל השני אומר שלא חשוב באיזה כלי שייט אנחנו, תמיד כלי שייט העוקף כלי שייט אחר חובתו שלו לדאוג למנוע התנגשות. בימאות מכונה כלי שייט עוקף ככלי שייט "משיג ועובר"
כאשר אנו חותרים ומאחורי גבינו מופיעה סירה מהירה חובתה לשנות את קורס ההפלגה שלה ולא משנה אם אנחנו קיאק, יאכטה או נושאת מטוסים. לכן עלינו להמשיך בדרכנו כרגיל, אם נתחיל לפתע לשנות את קורס התקדמות שלנו אנו עשויים לבלבל את נהג הסירה שמאחורינו.
בניגוד לכביש הרי שכלי שייט יכול לעקוף מימין או משמאל ולכן במידה וכלי שייט עוקף אותנו מאחורי הירכתיים עלינו להקפיד לשמור על אותו קורס (נתיב) ולא לשנותו.
כלי השייט העוקף עשוי להתריע בפניינו על העקיפה כאשר צפירה אחת משמעותה אני עוקף מימין ואילו 2 צפירות מעידות על כוונת עקיפה משמאל.
זיכרו אבל שבתנאים מסויימים, בגלל ראות לקויה, חוסר תשומת לב ואולי רשלנות של נהג הסירה, הוא עשוי שלא לשים לב לקיומינו ולכן במידה ואנחנו רואים שהמרחק הולך ומצטמצם והסירה אינה עושה שום סימן שהיא הולכת לשנות את קורס הפלגתה עלינו לנסות לאותת לנהג הסירה על קיומינו למשל עיי הנפת משוט, הדלקת אור, או כל אמצעי אחר ובמקביל לנסות ולשנות את קורס החתירה שלנו באופן חד וברור, בכדי למנוע התנגשות.

ההיררכיה של פינוי הדרך
כאשר לא מדובר במצב עקיפה אלא בכל מצב אחר של קורס התנגשות קיימת בחוקי הדרך בים היררכיה קפדנית שבה הכללים ברורים. למשל: ספינה המפליגה עם מנוע תמיד תפנה את דרכה לטובת מפרשית ואילו מפרשית חייבת לפנות את דרכה לספינת דייג, וספינת דייג חייבת לפנות את דרכה לספינה המוגבלת ביכולת התמרון עקב גרירה או עבודות אחרות בים (כמו ספינת ההולמה העוסקת בהעמקת הכניסה למרינות בארץ).
ובתחתית ההיררכייה כולם גם ספינת דייג וגם ספינת נוסעים ענקית חייבים תמיד לפנות דרך ולתת זכות קדימה לסירות קטנות כולל גם לנו לקיאקים.
בישראל, סירה קטנה מוגדרת בחוקי הדרך כסירה שהיא קטנה מ 7 מטר - זה בהחלט עונה על ההגדרה של רוב הקיאקים.
ההנחה בחוקי הדרך היא ששייטי סירות קטנות הם כאלו שאינם מכירים את חוקי הדרך בים, כמו הולכי רגל שמעולם לא למדו נהיגה ולכן חייבים לתת להם את זכות הקדימה.

בדרך כלל, כאשר שתי כל שייט נמצאים בקורס התנגשות הרי שהספינה הרואה את חברתה מימין היא זו שתפנה את דרכה. ("הרואה מימין מפנה")
כאשר כלי השייט נמצא זה מול חרטומו של זה על כל אחד מהם לפנות ימינה באופן ברור - בדיוק כמו בכביש והדבר נכון גם באיים הבריטים למשל.
לגבי מפגש של שתי מפרשיות בים המצב מסובך יותר וקשור ביחס שבין הספינות לבין הרוח ולא בנדון בכך כאן.

אבל חשוב לנו לזכור שלמרות שהחוק מחייב את כלי השייט לפנות לנו הקיאקים את הדרך רוב כלי השייט יתקשו לעשות זאת.
למשל, ליאכטות ולסירות מפרש יכולת תמרון מוגבל עקב תלותן בכיוון הרוח. במידה וספינת המפרש רוצה לשנות את נתיב הפלגתה בכדי להמנע מהתנגשות בנו למשל היא תהיה חייבת לבצע פעולות מורכבות של העברת המפרש מצד לצד זהו אינו תהליך פשוט עבור צוות הספינה ועלינו לקחת זאת בחשבון במידה ואנו קרובים מדי ליאכטה.
מאותה סיבה בדיוק יאכטות גם נוטת לבצע את הסיבובים שלם יחסית בפתאומיות, בעוד שספינה מנועית עשוייה להסתובב בהדרגה הרי שאנו עשויים לראות יאכטה השומרת על נתיב הפלגה קבוע ולפתע פונה ב 90-120 מעלות הצידה.

הזהירות מעל הכל
אז כדי להדגיש שוב: לאחר שבישרתי לכם על זכות הקדימה שהוענקה לנו הקיאקיסטים בזכות העובדה שכלי השייט שלנו קטן ואיטי יחסית עלי למהר ולסייג את הנאמר ולהכריז על קיומו של חוק בלתי כתוב שאותו עלינו לשנן המכונה באנגלית The Gross Tonnage Rule ושאני מציע לקרוא לו בעברית פחות מנומסת: "חוק הספינה הגדולה והמכוערת".
תן זכות קדימה בים לכל כלי שייט גדול, מהיר וכבד ממך
וזאת משלשה טעמים עיקריים:
1. אנו הקיאקיסטים חותרים בסירות קטנות נמוכות צרות שמבחינת כלי שיט רבים בים הם כמעט בלתי נראות. סירה מהירה עשוייה להבחין בנו רק בקרבה מסוכנת, ספינה גדולה עשוייה שלא להבחין בנו כלל.
2. חשוב גם לזכור שבניגוד לכביש לספינות אין כל דרך לחרוק בלמים ולעשות עצירת פתע של ממש. ספינה גדולה הרוצה לעצור חייבת להפעיל את מנועיה אחורה, זה לעיתים קשה ואפילו בלתי אפשרי והסיכוי שספינה גדולה תעשה זאת לנוכח מכשול לא צפוי בדרך הוא לצערי קטן - ולכן חובת הזהירות נופלת תמיד עליינו.
3. הסיבה השלישית קשורה דווקא ליתרוננו הגדול וזה יכולת התמרון המצויינת שלנו במים והיכולת לעצור את הקיאק באופן מיידי. כפי שהזכרתי קודם, ליאכטה מפרשית קשה מאד לשנות כוון זה דורש לעיתים שנוי מערך המפרשים וכפי שציינתי קודם עצירת ספינה שטה הוא קשה מאד.
לכן מוטב שבים, כמו בכביש תמיד נזכור להיות חכמים ולא צודקים ותמיד כאשר זה אפשרי, לפנות את הדרך לכלי שייט גדולים ומסורבלים מאיתנו, וכאשר ענו עושים זאת, לעשות זת באופן שאינו משתמע לשתי פנים בבהירות ובהחלטיות בכדי לא לבלבל את קברנטי כלי השייט שלפנינו.














חוק הספינה הגדולה והמכוערת

אחריות הקברניט
החוק וההיגיון מטילים על קברניט הספינה ("הסקיפר") את האחריות למנוע תאונות. וכן, גם קיאקיסט בודד על קיאק חייב לנהוג כקברניט ספינה. בכדי למנוע תאונות כל אחד מאיתנו חייב:
לדאוג לתקינות הקיאק המשוט והציוד
להכיר את האזור בו אנו עומדים לחתור, את נתיבי השייט, אזורים שבהם השייט מוגבל, את מסלולי הספינות או המעבורות העוברות באזור
להכיר את התקנות המקומיות או אזהרות ניווט.
לדאוג להכיר את מזג האויר הצפוי ומשטר הרוחות והגלים
להצטייד בכלי איתות וסימון
מידע על הסביבה הימית ניתן למצוא קודם כל בעיון במפות הימיות אך כמובן גם באינטרנט באתרים של השיטור הימי, משרד התחבורה ("
הודעות למשיטים"), משמר החופים בארצות אחרות, אתרי מזג אויר וכדומה.
בעת החתירה יש להיות עירניים לגבי תנועת כלי השייט האחרים, לתצפת ולשים לב לכלי שייט מתקרבים או כאלו העשויים להיות בקורס התנגשות עמנו.




אין תגובות: