באביב 2008 נחתנו במסוק בכפר קטן בצפון גרינלנד שם חיכו לנו 2 קיאקים ששימשו אותנו למסע בממלכת הקרחונים והאסקימואים.

המסע ערך כחודש ימים על פני מאות קלומטרים. הבלוג מתאר את הרקע וההכנות ליציאה למסע, מספר על גרינלנד והאזור הארקטי, על האסקימואים, ועל עולם הקיאקים.

אלן ברוק וקובי שדה


ההיסטוריה של הקיאקים

http://www.arktiskebilleder.dk/ Nuuk West Greenland 1860
הקיאק הוא אחד ההמצאות הייחודיות של האסקימואים ולמרות שאינינו יודעים היכן בדיוק או מתי בדיוק פותחו הקיאקים הראשונים הרי שיש עדויות על קיומם מלפני 2000-4000 שנה לפחות. שרידי הקיאק העתיק בעולם (ככל הנראה) נמצאים כיום במוזיאון האנתולוגי במינכן.
התיאורים הראשונים של קיאקים על ידי אנשי המערב התפרסמו במאה ה 14 ובמאה ה 15 לספירה על ידי ימאים ונווטים שונים שתארו אסקימואים בסירות צרות, קלות ומהירות שבהגיעם לחוף היו נושאים אותם בקלות על כתפיהם.
הארופאים הראשונים שהשתמשו בקיאקים היו ככל הנראה נזירים ומתיישבים אחרים (NORDS) שהגיעו לדרום גרינלנד במאה ה 14 לספירה ואימצו שם את אורחות החיים של האסקימואים המקומיים.
אך מי שפרץ את הדרך לשימוש בקיאקים לספורט וטיולים בעולם ונחשב לאבי הקיאק המודרני הוא עורך הדין הסקוטי : ג'ון מקגרגור John McGregor .
מקרוגר שהיה טייל נלהב נדהם מהקיאקים שראה בטיוליו בצפון אמריקה, כשחזר לאירופה בנה מקרוגר קיאק עץ והעניק לו את השם רוב רוי (Rob Roy) על שמו של פורע חוק סקוטי מפורסם.
בשנות השישים של המאה ה 19 ערך מקרוגר מסעות בקיאק שלו ברחבי אירופה והוא הגיע אפילו עד אליינו כאן לירדן ולכינרת. את מסעותיו הוא סיכם בספרו A Thousand Miles in the Rob Roy Canoe שהפך לרב מכר בתקופתו ועד היום ניתן לרוכשו באמזון.
ב 1866 הקים מקרוגר את מועדון הקיאקים הראשון בעולם על גדות התמזה ושנה אח"כ הצטרף למועדון אדווארד, הנסיך מווילס, יורש העצר, והמועדון זכה לשם Royal Canoe Club והוא פועל עד ימינו אנו.

Rapids of the Reuss ציור מתוך ספרו של מקרוגר

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אהלן, נהניתי מאד לקרוא על מקרוגר, שקלטון ועל המסע שאתם מתכננים.
להתראות
ישי